Bilimin gösterdiği yoldan başka bir yol tavsiye etmeyen, gerek Laik Cumhuriyet'in gerekse İslam Dini'nin daha özgür düşünceli bilim adamlarınca korunabilmesi için mücadele veren ve dini kendi siyasi çıkarlarına alet edenlere karşı "Türkiye tarikatlar, şeyhler, müritler memleketi olamaz" uyarısı yapan Gazi Mustafa Kemal ******'ün bu resmi günümüzün ideolojik tartışmalarına ışık tutabilecek siyasi bir mesaj içeriyor.
Mustafa Kemal Paşa bu resmi 22 Mart 1921 tarihinde Ankara'daki Meclis bahçesinde çektirmiş. ******'ün yanında bulunanların çoğu Birinci Büyük Millet Meclisi Şerriye Encümeni üyesi olarak görev alan ilmiye mensupları. Üzerinde bulunan kıyafet ise başlı başına emparyalist istilacılara karşı bir mesaj. Çünkü bu kıyafet Mustafa Kemal ******'ün Traplusgarp cephesinde İtalyan işgaline karşı müdafa mücadelesi verdiği Derme halkı tarafından kendisine hediye edilmiş. Paşa Araplara mahsus bu yerel kıyafeti giymek suretiyle Türk Kurtuluş Savaşı'nın emperyalizme karşı kazanılmış bir zafer olduğunu zihinlere kazımak istiyor... Ama mesajın ne kadar alındığı belirsiz çünkü Türkiye'de pek çok kişi kendi sınırlarını çizdiği ölçüde vatansever ve o sınırlar dışında kalan herkesi vatan haini saymaya devam ediliyor. Prof. Dr. Toktamış Ateş gibi katıksız bir ******çü'nün bile "satılmış hain" sayıldığı bir ülkede, bugün böyle bir antiemperyalist mesaj verilebilir mi?
25 Nisan 1958 Tarihli Hayat Dergisi'nin 81. Sayısında Naşit Hakkı Uluğ'un 23 Nisan 1920'de Türkiye Büyük Millet Meclisi'nin kuruluşunu anlatan yazısında bir kutu içinde yayınlanan resim için "******'ün manalı bir hareketi" başlığı kullanılmış. Bu mana resim altı yazısında "Mustafa Kemal'in, İslam aleminin esaretten kurtarılması için uzak vatan topraklarındaki mücahedesinin bir bir hatırasını giyerek Meclis'teki ilmiye mensupları arasında bu resmi çektirmesi ne kadar manalıdır" şeklinde izah ediliyor.
Şimdi İslam ülkelerindeki işgaller düşünüldüğünde ******'ün makamında oturanların emperyalizme karşı böyle bir mesaj vermeye kalkması halinde neler olacağını düşünebiliyor musunuz?
Tartışmayı sizlere bırakıp resimde yer alanların kimliklerini sunalım:
{Soldan sağa)
Hacı Bekir (Konya)- Meclis İktisat Encümeni riyasetinde ve idare Amirliğinde bulunmuştur. İstanbul Meclisi'nden gelmiştir.
Feyzi Hoca (Malatya). Müderris. İstanbul Meclisi'nden
Bayraktar Hacı Veli (Eskişehir). Tüccar.İstanbul Meclisi'nden
Şeyh Şemsettin (Ankara). Hacıbayram Şeyyhi
Musa Kâsım (Konya). Dava Vekili. B.M. Meclisi birinci ve ikinci reisvekillikleri vazifesi yaptı. Daha sonra Şeriye Vekilliği ve Ziraat Bankası idare meclisi reisliğinde bulunmuştur.İstanbul Meclisi'nden gelmiştir.
Mustafa (Ankara) Müderris.
Mazlum Baba (Denizli) Tavas'ta tekke postnişi idi.
Mustafa Kemal Paşa.
Nebil (Afyon).
Mehmet Vehbi (Konya). B.M. Meclisinde ikinci reis vekilliği, şeriye encümeni reisliği ve şeriye vekilliği yapmıştır.
Salih (Siirt).
Hacı Hüsnü (İsparta]. Müderris,
Isparta Müftüsü Hafız ibrahim (Isparta), lspartalı Tahir Paşa'nın oğludur, İlmiye sınıfındandır. Milli Mücadele'de Isparta Müdafaa-ı Hukuk Reisi ve Demir Alay Komutanı idi.
Rasih (Antalya), İstiklal Mahkemesi azalığında bulunmuştur.